Mad Max
|
|
« Reply #6 on: September 04, 2008, 10:11:09 AM » |
|
Изповедта на един Свещеник Отец Константин Канев (1917-1998)
Бях вече втори курс на Пловдивската духовна семинария. Баща ми беше среден момчиловски кехая, имаше до триста овци, все „прочути балийчови” – едри, каматни, вълнести и млечни. Баща ни Балийчо жадуваше да израснем петте му сина и да поемем стадото. Аз бех най-големият, в мене му беха очите. Ходих с него цели две години лете и зиме. От стари времена имахме имоти в Чуфаджийската планина /Чепеларско землище/, летно време там по баири и падини разпущахме стадото, а зиме го карахме из Кърджалийско. Често пъти баща ни казваше: „Овците ни да пасат на Чуфаджийца, та и пръстта й да лижат, щото тревата й е мляко и масло. Тръгна ли към нея, потурите ми се засмиват...” Дълбоко разочаровах баща си, защото на втората година го напуснах, за да се уча, но върнех ли се от училището, скатавах ученическата си униформа, обличах овчарските дрехи и хайде при стадото. Така стана и през 1935 година. Повериха ми яловите овце и право на любимата ни Чуфаджийца ведно с едно сиво магаре, привързана торба царевично брашно, бакъри, паници и лъжици, две големи кучета, четири дойни кози и сто и тридесет и шест коча, звиски и шилета. Сам-самичък на гола поляна на връх Байрама им правях кошара. Вечер събирах дърва, кладях огън, донасях вода, издоявах козите, варях пресника, квасех млекото, варях качамак... вечерях! Лети ли, гърми ли, льоска ли се, мечки и вълци налитат ли, аз съм там! Минаваха седмици, без да видя човек. Всичко забравях, отдаден на овчарския занаят с едничка мисъл – стадото да е напасано и напоено, та по време на стрижбата, истински празник за мене, стригачите да кажат, че хубаво съм пасъл стадото. Останалата част от нашето семейство бе впрегната на другата ни голяма нива – Балийчовият Ганчарник. Там беше и татковата мандра с 400 дойни овце. Мандрата беше сборна, баща ми имаше около 120 овци и той пръв вземаше млякото. Овчари, мандраджии дояха, бъркаха, варяха и редяха в мяхове и чибури сирене и масло. Малките ми братя помагаха да местят кошарите и да се наторява каменистата нива, която на другата година ни обдаряваше с благодатна момчиловска блага ръж. Майка ми вкъщи седмично печеше по два и три пъти хляб за овчари, аргати и мандражии. Нея година мандрата се бързо „развали” и всеки си разлъчи стадото. Баща ми докара нашите дойни овце при мене и ми прати за помощник брата ми Петър. С това започнаха нашите юношески мъки. Вечер трябваше да ги издоявам всичките. Имаха още много мляко, виметата им бяха големи, овците – едри и диви, ръцете ми се подуха, плачех от болка. Тогава почваше и голямата жетва. Майка ни събираше по десетина аргатки, та често идваха да вземат мляко и за тях. Дойде строгият Богородичен пост. Дояхме билюк овци, но ядяхме хляб, качамак, подсладени с водено – вода, захар и оцет. През седмицата баща ни или майка ни донисаха от село зелен фасул, чесън и сливи. Насред поста секнаха да идват. Хлябът ни свърши. Нема какво да правим млякото, напълнихме всички съдове, останалото го изливахме в ливадата на кучетата. Направо гладувахме, отмаляхме и двамата. И „грях не грях”, решихме една вечер да ядем мляко и сирене вместо хляб. Цяла нощ не дремнах, плаках под кепето си..., проумял, че съм извършил първия семинарски грях... Немах покой, ден и нощ ме мъчеше духовното престъпление, считах се за най-големия грешник на земята, дори бях решил да не се връщам в Семинарията. А стадото си искаше своето... Чак на шестия ден сутринта рано-рано пристига майка ни. - Живи ли сте, сине? – попита тя. - Живи-умрели сме, майко – отвърнахме сърдито и недоволно. - Анжек и хляб не сте имали? - Пет дена троха не сме турели в уста – отвърна й брат ми Петър. - Охсии, синее, охсиии! – затюхка се майка ни, откачи от мулето торбите с хляба и приклекна до огъня. – Прощавайте, сине, прощавайте – повтаряше разтреперана и разтревожена. Тя бе измъчена, погрозняла, черни кръгове обграждаха хлътналите й очи, устните й беха сухи и напукани. Двамата продължихме обидени да я корим, че ни е оставила толкова дни без хляб. Пот изби по челото й, тя свали червената си мумия и капки кръв потекоха по посърналото й лице. Бързо и нервно развързваше торбите, отхлупи канче със зелен фасул, извади голям фурнит хляб, наряза филии и рече: - Яжте, сине, Тасов хляб! - Защо пък да ядем от Тасовия хляб?! - Защото, сине, брат ви Тасо бе умрял цели четири дена, вчера оживя и тогава се сетих, че сте без хляб. - Как тъй Тасо е умрял и пак оживял? – разтревожихме се и ние. - Бе се покачил в дупката над портите, като да си слезе, стъпил на едната порта, но го измамила, хванат ръце на дървото бе увиснал... викаше и цирикаше. Излезах от къщи и го хванах за краката, не можах да го удържа, падна на каменните тикли и „овъртя” главата си в тях. Удари се и умря! Развиках се, разприпявах се, събра се цялата махала. Гледаха го, обръщаха го и всички рекоха, че е умрял. Внесохме го вкъщи, изпънахме го на кревата, дете на десет годинки. Събрахме му дрипки, затребихме пченица, изпекахме хляб, а баба Канка се приготви да суче свещи... Чича Костадиница го съблече да го облече с погребални дрехи, но видя, че „пъпната му жила мърдала и тупкала”! Тя остави дрехите и всички зачакахме да издъхне. Запалихме кандилото, кръстехме се, метани правяхме, дано Бог прибере душицата му! Така бе умрял четири деня и чак снощи помръдна с единия крак и отвори едното очинку. Рекоха людете, че може да си оживее, но ще остане с кусур в главата... Чак тогава майка ни си спомнила, че има гладни деца горе в планината и в тъмни зори бе тръгнала да ни донесе хляб. - Ами какво сте яли, сине, толкова дена? – загрижена запита майка ни. - Какво да ядем, маю, мляко и сирене, какво друго, този билюк можем ли го следи по тези баири с гладни стомаси и откапани ноги! – отговори сърдито брат ми. - Ами Каню какво е ял? – тревожно запита тя. - И той сирене е ял, какво друго да яде. - Стори ли, сине, този грях?... – с изкривено от яд лице ме гледаше тя и повтаряше: - Чии даа беее, синеее, чиии да бе, синеее, - та да не бе правил този срам и грях? С какви очи ще туриш попската шапка на грешната ти глава... Ревеше майка ми, плачех и аз, каил бех да не съм на този свят. Майчините думи „Чи да бее.. чи да бее” нямаха друго продължение, освен „чи да бе умрял, та да не бе се уморсувал”. Пребит от майчините думи с плач тръгнах след стадото... Тя не се радваше, че умрелият й син бе оживял, а ридаеше, че аз съм умрял и за Бога, и за нея! След тази овчарска „фато” с брата ми продължихме овчарлъка, а моят грях набъбваше в душата ми, станал бех жив мъртвец. Всяка вечер минавахме през Илчовските ливади. Там тревата бе млечна и блага, а на горния край бе колибката на Васил Илчовски /Паруски/. Стопанинът си бе оставил сърцето в нея, с вкус и мерак я бе изградил. До нея бе прилепена плевня и малък обор. При лошо време всички се прибираха в нея. Една вечер гледаме вътре в колибата свети огън. Мълком се доближихме и видяхме двама братя българо-мохамедани да бъркат качамак в малко бакърче. Те беха дървари. На торба изтърсиха качамака, объркаха сол и червен пипер и почнаха да топят. Чухме големият да вика на брата си: „Еехх, брате, да има сега един пиперли фасул, както сме гладни!”, а той му отвръща: „Да има сега една паница овче мляко с този топъл качамак!” Отстранихме се от колибата, без да ни видят. „Да има една паница овче мляко!” Думите на гладните дървари ми стиснаха душата, защото ние имахме толкова мляко, че го изливахме на ливадата на кучетата. Решихме с брата ми сутринта да им занесем едно ведро мляко за „хаир” и да изкупим нашия голям грях от нарушаването на поста. За наша изненада на сутринта ги нямаше, огънят си стоеше, посипан с пепел. Закачихме ведрицата високо в колибата, та вечерта да ги изненадаме с едно наше добро, за да заличим нашето зло! Късно вечерта минахме, но в колибата огън не светеше. Настроението ни се помрачи. Пратих брата ми да иде вътре да види какво става с дърварите. Никой немало в нея, откачил ведрицата и на излизане ровнал с тоягата си пепелта, нямало никакви въглени... Прибрахме се при нашата кошара на Манастиря. След малко видяхме небето осветено и огряни околните върхове на дърветата. Изтичахме на билото. Високи пламъци се издигаха, примесени със запалено сено и слама... Стиснах с ръце главата си и през сълзи се провикнах: „Мили Божее, тръгнах с ведро мляко грях да изкупвам, пък още по-голям сторих. Изгорих на сиромаха колибката!” След три дена дойде баща ни. Запита ни кой е запалил колибата на Васил Илчев. Казахме му самата истина. В същия момент идваха към нас двамата чепеларски пъдари с пушки на рамо, с кожени чанти и здрави дряновици. Ние с брата ми изтръпнахме, но баща ни успя да ни каже „инкяр, инкяр”, демек „нищо не знаем, нищо не сме видели”. След дълги разпри прехвърлихме вината върху гладните дървари. И стопанинът стрико Васил после кротко ни питаше за изгорялата си колибка, но и пред него повтаряхме „не знаем, не сме видели”! И колкото пъти повтарях тези думи, толкова остри ножове се забиваха в гърдите ми и потъвах в блатото на греха! Така тук, на връх планината, за пръв път се срещах и разминавах с двегодишното си богословие и дългогодишното овчаруване, с доброто и злото, с греха и лъжата. Изживях много мъчителни часове и безсънни нощи, за да търся отговор на въпроса защо доброто, колкото и да го желаем, все бяга от нас, а ненавистното зло и грехът са наши постоянни спътници в живота! През септември се върнах в моето училище. Влязох в двора изтръпнал, мислех, че всеки мене гледа и знае, че съм нарушил Богородичния пост. Още първата вечер пред нашия възпитател дядо Тихона със сълзи споделих как и защо съм нарушил поста. Той бащински ме успокои: при глад, на път, при болест и при особени обстоятелства църквата допущала по изключение и снизхождала тези грехове на християнина. Най-после ме споходи духовно спокойствие! За колибата обаче, не му казах нищо, защото не смятах, че сме чак толкова виновни за подпалването й. И ето че като кървава рана за дълги години тя се впи в душата ми. Бай Васил отдавна бе забравил имота си на Чуфаджийца, но аз не! Колкото пъти го срещнех, все виждах пламъците и осветените баири. Подминавах го с чувството на престъпник и лъжец. Много пъти ми бе идвало да му кажа истината, но се и опасявах да не поиска да му я заплатя. Станах свещеник в селото. Той идваше в църквата, имаше си своя сташида /стол/, неговото присъствие ме смущаваше, спъваше мисълта ми. Бехме и комшии – десет метра деляха къщите ни. Минаха години, бай Васил надхвърли осемдесетте. Чух, че се е и поразболял. Влязох един ден в къщата му хем да го видя и да му изкажа греха си. Разговорихме се за едно и друго, попитах го затъжил ли се е и за Чуфаджицката голяма Илчовска ливада. - И да съм затъжен, нема да я видя още веднъж, моя път вейке е за Ляската /гробищата/ - с вяла усмивка ми отвърна той. - Нема, стрико Василе, пак ще идем, и аз съмс е заболял за планината – отворих уста да му кажа кой и как му изгорили колибката, но нещо сякаш ме хвана за гърлото. Излязох си пак пребит и съкрушен грешник. Изминаха още няколко кошмарни нощи и една сутрин снаха му Малина почука на портите и ме покани да ида да пречистя дяда Васила, че сам поискал да се комка. Болникът ме посрещна с усмивка, топла, нежна, влажна – тя ме порази, стопи моето упорство и с нея отключи душата ми: - Благодаря ти, отче... олекна ми! Сълзи бликнаха от очите ми, стиснах му десницата и му рекох: - Стрико Василе, мога ли сега пък аз да се изповядам пред тебе? Преди тридесет години, без да искаме, ние с брат ми Петър ти изгорихме колибата... Подробно му разправих случката. И когато чух думите му: „Прощавам ти отче!”, воденичин камък падна от шията ми, криле ми пораснаха... Никога не съм плакал така благо!... На другия ден селската камбана възвести за неговата кончина!
|