petko
|
|
« Reply #60 on: September 09, 2008, 17:34:25 PM » |
|
данди на тва за биенето на масло му викаме "бурило"...прави ми впечатление че доста турцизми са вкарани в чобанските специфични думи ,на вко се дължи това според теб?
|
|
|
Logged
|
USTATA MI OTDAVA VSEKIMU DULJIMOTO
|
|
|
KaraKitan
|
|
« Reply #61 on: September 09, 2008, 17:38:56 PM » |
|
На прабългарите ще да е И на сродните им народи
|
|
|
Logged
|
"All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as self-evident" Arthur Schopenhauer /1788-1860/
|
|
|
Mad Max
|
|
« Reply #62 on: September 09, 2008, 17:39:50 PM » |
|
|
|
|
Logged
|
|
|
|
KaraKitan
|
|
« Reply #63 on: September 09, 2008, 17:43:32 PM » |
|
Извън майтапа. Факт е че из целият Балкански п-ов основни овчарски/пастирски термини са с тюркски произход. Но също така има и общи термини с латински и тракийски произход. Отдавна съм достигнал до заключението че ареала на цакелската овца се припокрива с този на Каракачанското куче и неговите най-близки братчеди.
|
|
|
Logged
|
"All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as self-evident" Arthur Schopenhauer /1788-1860/
|
|
|
KaraKitan
|
|
« Reply #64 on: September 09, 2008, 17:47:44 PM » |
|
Сменяйте ги каишите, да не се погуби някой чан.
За шоплъка не знам, но по Котленско са си били нормално нещо.
СТАРТЕР не си ли виждал у нашо подобни? само как каза мад капковидни ....виждал ли си кошове за тютюн? просто взимаш една треска от такъв кош, дупчиш е в средата (то е по скоро като цепка) и в единия краи дупка другя заострен така че да се заклини като го огънеш става обацхе капковиден като този дето разправя мад макс наи добре е да се направи от леска ,дрян може и дъб и всичко що е жилаво Миналата година видях подобно и в Италия. Едно към едно като нашите "капковидни". Ха сега!
|
|
|
Logged
|
"All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as self-evident" Arthur Schopenhauer /1788-1860/
|
|
|
dandi
|
|
« Reply #65 on: September 09, 2008, 17:50:49 PM » |
|
данди на тва за биенето на масло му викаме "бурило"...прави ми впечатление че доста турцизми са вкарани в чобанските специфични думи ,на вко се дължи това според теб?
Според Васил Дечев и книгата му "Миналото на Чепеларе" всички наименования на местностите в околноста,също и наименованията по мандри ,овчарници са останали още от времето когато тази част на България е била собственост на юруците.
|
|
|
Logged
|
|
|
|
petko
|
|
« Reply #66 on: September 09, 2008, 17:51:48 PM » |
|
Извън майтапа. Факт е че из целият Балкански п-ов основни овчарски/пастирски термини са с тюркски произход. Но също така има и общи термини с латински и тракийски произход. Отдавна съм достигнал до заключението че ареала на цакелската овца се припокрива с този на Каракачанското куче и неговите най-близки братчеди.
даи пример от гърция за турцизъм в чобанлъка,......освен това си мисля че тези лафове са по скоро родопски освен български ,в другите раиони едва ли казват "ючунджи деве" за латински и тракииски (не че ги знам) би ли дал пример нормално е да съвпада ареала им(цакела бе с древен произход нали)
|
|
|
Logged
|
USTATA MI OTDAVA VSEKIMU DULJIMOTO
|
|
|
petko
|
|
« Reply #67 on: September 09, 2008, 17:54:10 PM » |
|
Сменяйте ги каишите, да не се погуби някой чан.
За шоплъка не знам, но по Котленско са си били нормално нещо.
СТАРТЕР не си ли виждал у нашо подобни? само как каза мад капковидни ....виждал ли си кошове за тютюн? просто взимаш една треска от такъв кош, дупчиш е в средата (то е по скоро като цепка) и в единия краи дупка другя заострен така че да се заклини като го огънеш става обацхе капковиден като този дето разправя мад макс наи добре е да се направи от леска ,дрян може и дъб и всичко що е жилаво Миналата година видях подобно и в Италия. Едно към едно като нашите "капковидни". Ха сега! ;D какъв е извода? ......напиши го
|
|
|
Logged
|
USTATA MI OTDAVA VSEKIMU DULJIMOTO
|
|
|
Mad Max
|
|
« Reply #68 on: September 09, 2008, 17:58:44 PM » |
|
Балканският полуостров - кръстопътен търговски център на три континента.
|
|
|
Logged
|
|
|
|
KaraKitan
|
|
« Reply #69 on: September 09, 2008, 18:02:10 PM » |
|
То "цакел" е немска измишльотина като термин, но е възприета, когато се говори за овце от типа на каракачанската. Впрочем самата каракачанска/черна-влашка/ овца е най-примитивната и чиста форма на този тип планинска грубовълнеста овца. По-близки и далечни варианти се срещат в Румъния, Гърция, екс Югославия, Словакия... В ареала на "цакела" навсякъде се говори за власи, влахи, влахински, власина...и т.н. Все термини свързани с подвижните пастири - влахи.
|
|
|
Logged
|
"All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as self-evident" Arthur Schopenhauer /1788-1860/
|
|
|
dandi
|
|
« Reply #70 on: September 09, 2008, 18:07:53 PM » |
|
"Родопци са възприели от юруците овцевъдските им наредби и почти всички овцевъдски наименования.Думите или названията:дукать,мустак,ятак,качамак,агол,гилгьо,сагмал,йоз,билмьо,домузлук,шепшек,чендяле,урда,ушмар,угурть и др, са юрушки,които и до днес не са заменени,защото мъчно могат да се заменят с единични славянобългарски думи" Из "Миналото на Чепеларе"-изд.1928г. Оказва се че и до днес не са намерени думи които да заменяг юрушките.
|
|
|
Logged
|
|
|
|
kennel Vucho
|
|
« Reply #71 on: September 09, 2008, 18:09:56 PM » |
|
Действително много автори в специализираната литература подържат тезата за древния произход на овцете от типа цакел. В скорошното минало се считаше че на територията на днешна България е имало два основни типа овце - Цакел и Цигай и в резултат на крос между тези два основни типа са се оформили редица породи и "отродия". При по съвременни проучвания обаче има разнобой. Някои дори твърдят че Цигайския тип е произлязъл от типа Цакел! И така бъдещето ще покаже, но със сигурност може да се твърди че типа Цакел е разпространен в редица балкански страни с различно наименование на съответните породи овце.
|
|
|
Logged
|
|
|
|
Mad Max
|
|
« Reply #72 on: September 09, 2008, 18:14:48 PM » |
|
"Родопци са възприели от юруците овцевъдските им наредби и почти всички овцевъдски наименования.Думите или названията:дукать,мустак,ятак,качамак,агол,гилгьо,сагмал,йоз,билмьо,домузлук,шепшек,чендяле,урда,ушмар,угурть и др, са юрушки,които и до днес не са заменени,защото мъчно могат да се заменят с единични славянобългарски думи" Из "Миналото на Чепеларе"-изд.1928г. Оказва се че и до днес не са намерени думи които да заменяг юрушките. Те заместители на определени думи може да се намерят на всички езици. Според мен обаче има нещо друго.. Почитта, уважението на бащиния език - всеки използва думите, които се употребяват вкъщи, най-вече. Или думите, които се употребяват в средата в която се намира. Най-просто, за да бъде най-лесно и най-бързо разбран. За да сме най-близо до тея около нас. За да продължим дадена семейна традиция. От уважение. За да се говори на даден език и да се употребяват определени думи си има причина, която е много по-различна от чувство на подтисничество, принуденост и т.н. Такива думи не остават дълго. По-скоро да се разглежда като израз на уважение към тези, които са били по земите ни преди нас, или заедно с нас и имат специфичен положителен принос за нашето оцеляване, т.е. дали са ни нещо. Тъй си разсъждавам.. пс. Възможно е началното навлизане на подобни думи и изрази да е било с цел подобряване и улесняване на търговските отношения /от които е зависело оцеляването на много семейства/ с юруци, турци и др. които ги употребяват. По-късно когато тези отношения отшумяват, думите да се заучават от младите в семейството както по-горе си разсъждавах..
|
|
« Last Edit: September 09, 2008, 18:33:04 PM by Mad Max »
|
Logged
|
|
|
|
KaraKitan
|
|
« Reply #73 on: September 09, 2008, 18:42:46 PM » |
|
Сменяйте ги каишите, да не се погуби някой чан.
За шоплъка не знам, но по Котленско са си били нормално нещо.
СТАРТЕР не си ли виждал у нашо подобни? само как каза мад капковидни ....виждал ли си кошове за тютюн? просто взимаш една треска от такъв кош, дупчиш е в средата (то е по скоро като цепка) и в единия краи дупка другя заострен така че да се заклини като го огънеш става обацхе капковиден като този дето разправя мад макс наи добре е да се направи от леска ,дрян може и дъб и всичко що е жилаво Миналата година видях подобно и в Италия. Едно към едно като нашите "капковидни". Ха сега! ;D какъв е извода? ......напиши го за сега извода ми е че овчарството у нас и там има общи корени в своята основа. И тях трябва да търсим във времената на Римската империя и преди нея. >>>Траки, Пеласги, Илири,Етруски.. Впрочем "овца" и "овен" идват от латинска дума ovis=овца
|
|
|
Logged
|
"All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as self-evident" Arthur Schopenhauer /1788-1860/
|
|
|
Mad Max
|
|
« Reply #74 on: September 09, 2008, 19:37:51 PM » |
|
за сега извода ми е че овчарството у нас и там има общи корени в своята основа. И тях трябва да търсим във времената на Римската империя и преди нея. >>>Траки, Пеласги, Илири,Етруски.. Впрочем "овца" и "овен" идват от латинска дума ovis=овца
Всъщност.. Има доста свидетелства, за това че траките още преди да бъдат "елинизирани" са били пряко обвързани и зависими от римляните векове наред. Тези свидетелства са под формата на изсечени каменни плочи /например/, които най-често изразяват несгодите на народа и зов за намеса от управниците. Например, открита е плоча, изпратена от района на гоцеделчевско, в която селянин-тракиец описва как са му откраднали кравата и търси справедливост. Представете си тази плоча, изразяваща жизнено важния проблем на селянина пътува чак до Рим.. Освен плочи и други неща може да са пътували, в знак на благодарност към навременна намеса, или изплащане на нещо.. А защо не и просто представяне на дадена дейност в търсене на нови пазари..
|
|
« Last Edit: September 09, 2008, 19:42:08 PM by Mad Max »
|
Logged
|
|
|
|
|