innuendo
Jr. Member
Gender:
Posts: 54
|
|
« Reply #15 on: August 22, 2008, 00:04:25 AM » |
|
тва чудо за биенето на масло (баба ми бог да я прости му казваше - бучка), съм го виждал как работи на живо... и непонятно за мен - изкара масло (вярно - бях 10тина годишен)
|
|
|
Logged
|
|
|
|
dandi
|
|
« Reply #16 on: August 23, 2008, 14:48:23 PM » |
|
Мад,сега обещаното...Тези "юрушки" мандри,както ги нарече съществуват от незапомнени времена такива каквито са днес със съвсем малки промени.В района бяха много,сега са останали 2. Най важното нещо което е необходимо за построяване на мадра е водата или в близост до мандрата е необходимо да има извор с изобилна вода,зашото млякото и продуктите от него изискват хигиена.Огънят на тези мандри почти не угасва,никога,защото всичко се попарва с вряла вода.Като почнеш от ведрата в които се доят овцете и стигнеш до толумите(буците) сирене,изварата и т.н.Изключение прази прясното или саламуреното сирене,което не се пари.Друго важно нещо е в мандрата да играе вятър или да има проветрение,което е необходимо за тройноста и зреенето на сиренето. Отдясно на входната врата е огнището : В казана който се вижда ври вода,постоянно,другото огнище е за греене на млякото,за сваряване на извара и разбира се там се вари и качамака на кучетата. Изпреварването забранено" ;D На голамото огнище се слага този казан с издоеното мляко,за да се загрее до необходимата температура.Има и един по голям в който се слага суроватката(остатъка от изцеденото сирене),от която се сварява извара.
|
|
|
Logged
|
|
|
|
dandi
|
|
« Reply #17 on: August 23, 2008, 15:14:46 PM » |
|
Отляво бяха разположени овчарските оръжия на труда, за които, надявам се, Дънди ще разкаже по-подробно : Това дето виси в по големия вързоп е сирене,а в по малкия извара.Сиренето се цеди в дървената каца,която е предназначена за суроватка.Като се събере суроватката от две или няколко сирена в зависимост от времето(дали е топло или студено,защото не трябва да е нито много сладка,нито много кисела)се сипва в казана и се вари извара.Именно малкия вързоп извара,каято се цеди във ведрото и цвика,които накапе от нея се използва най често за храна на кучетата. Другото е бъркалки дървени.Мандраджиите вярват ,че колкото по малко метални предмети се използват толкова по добре за млечните продукти. Забележете годината на производство на тази лъжица : Това е лъжица за масло,избитото масло се мие в нея с възможно най студената вода в района,за да може да се стегне. Дървено ведро. Родопчани предпочитат да си съхраняват млякото в дървени съдини. Дървеното ведро "пие" всичката излишна вода от млякото и то става много по гъсто от това дето се кваси в метален,пластмасов или стъклен съд. Бияча на масло. За подробности по технологията Тука с помоща на дарвения лост се монтира специална каца,тази дето си снимала пред мандрата: Може и така.. Биенето на маслото е много трудоемко,400 пъти трябва да го дръпнеш тоя бияч надолу ,за да избиеш масло Зад бияча за масло,дето се вижда едно като малка масичка,с капак отгоре,това е преса за извара,или след като се изцети изварата се слага на тая масичка,отгоре и се слага капака и постепенно се слагат тежести(камъните дето се виждат до нея) докато не остане капка цвик в нея.
|
|
|
Logged
|
|
|
|
dandi
|
|
« Reply #18 on: August 23, 2008, 15:16:19 PM » |
|
По натам Мад ще ти кажа и някои технологии дето се използват в тия мандри,за направата на различни продукти
|
|
|
Logged
|
|
|
|
dandi
|
|
« Reply #19 on: August 25, 2008, 22:18:48 PM » |
|
Сега ще разкажа как се сформира стадото по тия мандри и как протича животът там.
Около Гергьовден(6.05) се прави нещо като събрание на което главните герои са бъдещия овчар и отговорника на мандрата,а останалите присъщващи са собствениците(чорбаджиите) на овцете в бъдещото стадо,което се сформира за през лятото.Уточнява се хака(заплатата) на овчаря или колко той ще иска пасането на овца на месец.Всеки чорбаджия казва колко овце смята да пусне в стадото и отговорника записва.Смята се общата бройка и овчарят има думата да каже достатъчно ли са му овцете за да му излиза заплатата,много ли са за пашата с която разполага мандрата,малко ли са и ще се търсят ли още за попълване на стадото.Демек прави се пазарлък,докато се стигне до консенсус.Отговорника обявява и колко ще се плаща на овца като "общи разноски",от които се плаща за кърмилото на овцете(сол и трици),фураж за кучетата(за качамака),амониева селитра и син камък за "ямата" през която минават овцете да се лекуват от копитен гнилец и т.н.(всички пари,заплатата на овчаря и общите разноски се събират от отговорника и той е този който се грижи всичко необходимо да бъде доставено навреме) На това събрание се уточнява и датата на която овцете ще се "вдигат" на мандрата,което обикновено тук става около 24.05(по Кирил и Методи).До тогава или всеки си пасе овцете сам или се събират на малки стада по махалите и се пасат на ред(сара) в зависимост кой колко овце има(напр.ако имаш 2 пасеш 2дни,ако имаш 4 овце пасеш 4 дни,но зависи колко са дните в които ще се пасе това временно стадо и колко са овцете) И така докато дойде време да се "вдигнат" на мандрата,което винаги става в петък.Чийто ред е да ги пасе на тоя ден и ще закара стадото на мандрата,сутринта като ги събере винаги носи зелена клонка за здравето на овцете през лятото. Часът за събиране на овцете на мандрата е около 2 след обяд.Понякога там се събират 3,че и повече такива временни стада,зависи от колко места са събрани и стадото за през лятото е готово.Събраните овце се оставят да попасат заедно за да се сдушават(опознават) и се вкарват в кошарата,защото в 4 след обяд им предстои първото доене. След като се издоят овцете,което обикновено става от 4 дойчаря и 1 карачар,млякото или се правви сирене или се кваси за в неделя,когато е и предоя на овцете.Предоя е своебразен празник,събират се много гости да хапнат от стоката за здравето на стоката.Млякото което се дои в съботата (сутринта в 6 и след обяд в 4 също е за тая цел).В събота се хваща и овен от стадото,който се коли за да се свари курбан за гостите в неделя.
|
|
« Last Edit: August 26, 2008, 00:16:06 AM by dandi »
|
Logged
|
|
|
|
dandi
|
|
« Reply #20 on: August 25, 2008, 23:06:58 PM » |
|
Предоят...
В неделя сутринта в 6 часа всички собственици на овце(пак закичени със зеленина)тръгват към кошарата.Овцете на всеки собственик трябва да бъдат издоени поотделно за да бъде премерено колко са му издоили овцете и колко мляко му се полага да вземе.По принцип местата за доене са 4,но на предоя доят много повече и всеки е лъжен да си направи място където ще си дои овцете.Длъжен е да си носи и съд в който ще дои.Овцете се карат от един карачар,които е желателно да познава овцете и да казва чия овца е наред. След като всичките овце са издоени,всеки си взема съда със собственото мляко и се започва меренето.първи е този с най много овце в стадото,после втория и т.н.Млякото се мери от отговорника и се вписва в мандренската тетрадка: Името на собственика колко са дойните му овце(сагмал) колко недойните(йоз) колко мляко са надоили и накрая колко мляко има да взема. млякото което всеки има да вземе е в зависимост какво количество е надоил и това количество се умножава по 40 или напр. Георги е надоил 3.150л. полагащото му се мляко е 126 л. И така докато се изредят всички. Но това съвсем не е всичкото мляко което овцете трябва да дадат.С мляко се плаща и овена(курбана) или ако собственика го е продал за 150 лв и цената на млякото е 1лв,на предоя се обявява че се продава 150 литра курбанско мляко.Всеки може да си закупи,но с предимство са тия които имат овце в стадото. Казаните и каците,които се наемат от частни лица,ако мандрата не разполага със собствени,също се заплащат с мляко,колко зависи от пазарлъка.Или както казват тука"От овцете за овцете" След уточняване на тия неща и изготвения списък в мандренската тетрадка,който започва с първенеца или тоя който има най много мляко да взема,и още в неделята след обяд започва да си взима млякото, се започва празника.Ядене,пиене,песни,гайди....
Чорбаджията който взема мляко на мандрата е длъжен да подсигури 3-ма дойчари,които плюс овчаря са необходими за издояване на стадото което обикновено е към 300-350 бр в днешни дни.Длъжен е да подсигури карачар и храна за всички които са на мандрата за времето което ще взема млякото.Дърва за огъня също. Всеки собственик прави с млякото си каквото сметне за добре,един прясно(саламурено)сирене,друг брънза сирене,друг и двете и т.н.
|
|
« Last Edit: August 26, 2008, 00:18:58 AM by dandi »
|
Logged
|
|
|
|
dandi
|
|
« Reply #21 on: August 25, 2008, 23:25:21 PM » |
|
Как протича един ден ..... В шест сутринта се доят овцете,което става за около час и нещо(зависи колко ги бива дойчарите дето е подсигурил чорбаджията).Млякото се мери от овчаря и се вписва в тетрадката след всяко доене.После карачарят мие ведрата и пере цедаците(тово е негово задължение),един приготвя закуска,друг се грижи за обработката на млякото,друг за огъня и всеки си знае какво да прави.След закуската овчаря храни кучетата и пуска овцете на паша,останалите си продължават със задачите по мандрата.Овцете се връщат на овчарника около 2 и половина и пладнуват в кошарата.През това време де обядва в мандрата.В 4 след обяд се дои отново,мери се млякото,овчарят пуска овцете отново,млякото се обработва от тоя дето се е заел с тая работа,друг се грижи за дървата и огъня,друг готви и т.н.,всеки си знае.Овцете се прибират отново към 9 часа,хранят се кучетата,вечеря се и тъй,до следващата сутрин и пак отначало.
|
|
« Last Edit: August 26, 2008, 00:20:21 AM by dandi »
|
Logged
|
|
|
|
dandi
|
|
« Reply #22 on: August 25, 2008, 23:36:15 PM » |
|
След като всички си вземат полагащото им се мляко се изредят,се прави 2-ри предой,но тогава надоеното мляко се смята по 30,защото овцете започват да намаляват(скуцват) млякото.И пак по същия начин се започва всичко. Началото на септември пак се събират всички собственици,подстригват се овцете(опашките) и се пускат кочовете.Всеки собственик на коч получава по 30л мляко и сума която собствениците плащант на овца за коч(коч парасъ),и която се дели между собствениците на кочове и е предварително уговорена. Стадото се пасе до Димитровден и тогава пак се събират всички,всеки си хваща(лъчи)овцете и потегля към дома си с тях,виждат се сметките от лятото и т.н.
|
|
|
Logged
|
|
|
|
Mad Max
|
|
« Reply #23 on: August 27, 2008, 01:00:17 AM » |
|
Най-старият нашийник, който съм виждала. Експониран в историческия музей:
|
|
|
Logged
|
|
|
|
Mad Max
|
|
« Reply #24 on: August 29, 2008, 18:42:03 PM » |
|
|
|
|
Logged
|
|
|
|
Mad Max
|
|
« Reply #25 on: August 29, 2008, 19:32:14 PM » |
|
|
|
|
Logged
|
|
|
|
Mad Max
|
|
« Reply #26 on: August 29, 2008, 19:35:27 PM » |
|
|
|
|
Logged
|
|
|
|
Mad Max
|
|
« Reply #27 on: September 01, 2008, 00:21:53 AM » |
|
Ще ми се да се представи и направеното от вас във Влахи, но ти имаш по-добри снимки КараКитане. Ще те помоля да ги пуснеш и да разкажеш.
Този овчарник от основи и прокарването на вода и ток е изграден от Сидер, Ати, баща им, вуйчо им, приятели.. Всеки камък им е минал през ръцете.
|
|
|
Logged
|
|
|
|
Mad Max
|
|
« Reply #28 on: September 03, 2008, 00:36:34 AM » |
|
|
|
« Last Edit: September 03, 2008, 00:50:18 AM by Mad Max »
|
Logged
|
|
|
|
spartak888
|
|
« Reply #29 on: September 06, 2008, 22:13:38 PM » |
|
така е и се извинявам,ама на работа и да не те скиба шефа,че глоба ще има и на мен кадето ми падне......един въпрос към знаещите как се разбира дали чановете са хубави.колко чана е една дизия,колко струва една дизия направена сега,а и всичко свързано с тях.
|
|
|
Logged
|
|
|
|
|