KaraKitan
|
|
« Reply #2 on: August 29, 2011, 12:24:59 PM » |
|
date: 8/17/2006 9:00
refid: 06SOFIA1173
origin: Embassy Sofia
classification: UNCLASSIFIED//FOR OFFICIAL USE ONLY
SIPDIS
ПОВЕРИТЕЛНО
SIPDIS
E.O. 12958: N/A
TAGS: TBIO, KSTH, ECON, EAGR, ETRD, PREL, BU
ТЕМА: БЪЛГАРИЯ: СТРОГИЯТ ГМО ЗАКОН ОСАКАТЯВА БИОТЕХНОЛОГИЧНАТА ИНДУСТРИЯ
1. (SBU) ОБЩ ПРЕГЛЕД: България в момента има едно от най-рестриктивните законодателства в областта на биотехнологиите в Европа, надминаващо дори строгите стандарти на Европейския съюз. Освен забраната за комерсиализация и освобождаване в околната среда на модифицирани продукти, забранени от държавите-членки на ЕС, българският закон забранява почти всички форми на биотехнологично производство и полеви експерименти, както и лабораторни изследвания върху редица стратегически български култури. Въпреки, че парламентът прие закона през март 2005 г., българските власти не успяха да създадат Комисия по биологична безопасност, която е необходима за прилагането на закона. Като резултат, в момента всички потенциални инвестиции и изследователски проекти, свързани с биотехнологиите в селското стопанство на България са спрени и и биотехнологичната промишленост на страната се намира във вакуум. Поддръжниците на биотехнологиите се надяват да окажат натиск върху парламента за преразглеждане на закона и за създаването на Комисията, но напредъкът ще е слаб, поне докато България не се присъедини към ЕС. Излишно е да дори да се споменава, че този закон има отрицателно въздействие и върху износителите на биотехнологични продукти от САЩ, и върху потенциалните американски инвеститори в биотехнологии в страната. КРАЙ НА ОБЩИЯ ПРЕГЛЕД
--------------------------------------------- ------
ТВЪРДАТА ПОЗИЦИЯ НА БЪЛГАРИЯ СПРЯМО ЗЕМЕДЕЛСКИТЕ БИОТЕХНОЛОГИИ
--------------------------------------------- ------
2. (SBU) През март 2005 г. българският парламент прие един от най-рестриктивните закони за биотехнологиите в Европа. Законът забранява производство, комерсиализация, полеви тестове или научни изследвания на генетично модифицирани организми (ГМО) за следните три култури - тютюн, лози, както и Дамаска роза - считани от властите, за "стратегически" култури, които дават на България уникално предимство. Според Атанас Атанасов, директор на Агро-био-института (АБИ), една от водещите организации в биотехнологичните научни изследвания, България е единствената страна в света, която е наложила забрана върху биотехнологичните изследвания. Освен това, законът забранява производство, комерсиализация и полеви тестове на много други трансгенни култури, като пшеница, памук, зеленчуци и трайни плодове. Глобите за нарушаване на тези забрани са тежки, със санкции в размер на 1 млн. лв. (USD 657000) за нарушаване на забраната за отглеждането на ГМ растения или плодове. Тази санкция се прилага и за фирмите, които нарушават забраната, чрез освобождаване на антибиотично-устойчиви растения или семена в околната среда. Освен това, законът поставя строги ограничения върху култивирането на ГМО, тъй като то трябва да получи одобрението на Комисията за биологична безопасност, изискващото буферна зона от 30 километра около трансгенни насаждения. Това изискване е особено обременяващо като се има предвид малката площ на страната и факта, че само приблизително 30% от земята в България е обработваема.
3. (SBU) Законът по същество забранява почти всяка дейност, свързана с продукти на земеделските биотехнологии. Въпреки това, той оставя тясна пролука за засаждане на царевица, соя и ориз при условие, че заявление и подробна оценка на риска са предварително представени и одобрени от Комисията за биологична безопасност, която е основният изпълнителен орган по биотехнологичните въпроси. Проблемът, обаче, е, че Министерството на околната среда все още не е създало тази комисия, въпреки, че законът беше одобрен преди повече от година. В резултат на това, всички инвестиции свързани с ГМО за забранени и работата на българската биотехнологичната индустрия в момента е "замразена", според Атанас Атанасов. Атанасов ни каза, че законът и липсата на Комисия имат опустошителен ефект върху неговата институция и биотехнологичната индустрия като цяло. Повечето от биотехнологичните проекти на АБИ в момента са на изчакване поради закона, а забраната за научни изследвания е върнала Института 50 години назад. България "все още щеше да е в челните редици" на ГМ изследвания, ако не беше закона, каза Атанасов.
4. (SBU) Доскоро България извършваше водещи изследвания на BT царевица и картофи с подкрепата на американски фирми като „Монсанто" и „Пайъниър" и беше смятана за една от най-добрите в сектора в цяла Източна Европа. Законът, обаче допринесе за бърз спад в производството на ГМ в България. Едно от свидетелствата за това е все по-намаляващото производството на ГМ царевица в страната. През 2001 г. имаше 13.000 хектара (или 32,110 дка) с ГМ култивирана царевица. През 2002 г., тези площи се сви до 6.200 хектара (или 15,314 дка) преди да се понижат до 2.000 хектара (или 4940 дка), през 2003 г. През 2004 г., не е култивирана ГМ царевица. Законът принуди АБИ да спре продължаващия изследователски проект за ГМ памук, извършван съвместно с американската компания Делта.
--------------------------------------------- ----------
РАЗДЕЛЕНИЕТО В НАУЧНАТА ОБЩНОСТ СПОМАГА ЗА ОБЯСНЯВАНЕ НА СТРОГИЯ ЗАКОН ЗА ГМО
--------------------------------------------- ----------
5. (SBU) Оригиналният законопроект, предложен за първи път парламента в края на 2004 г., беше много по-про-биотехнологичен и научно обоснован. Въпреки това, преди окончателното одобрение на закона, депутатите бяха подведени от учени, изпълнени с недоверие към от ГМО, заедно с различни зелени НПО, да приемат един много по ограничителен закон. Според Атанасов, основен фактор за този обрат е липсата на единство сред научната общност по отношение на земеделските биотехнологии, и фактът, че председателят на Българската академия на науките (БАН), Иван Юхновски, е водещият противник на по-отворен към ГМО закон. Според Атанасов, Юхновски е изпратил различни „експерти, които знаят много малко за науката за ГМО" в парламентарните комисии по околната среда и земеделието да критикуват законопроекта. Тези експерти пропагандираха мнението, че „вредните ефекти от ГМО върху човешкото здраве и околната среда" са факт. БАН настоя за забрана върху отглеждането на модифицирани култури, тъй като „нямало убедителни доказателства за безопасността на генетично модифицирани организми". След като бяха взети предвид притесненията на БАН, в сега-действащия закон като приоритет е посочена „защитата на човешкото здраве и околната среда" независимо от съществуващите икономически интереси или липсата на достатъчно научни данни.
6. (SBU) Според представител на АБИ, анти-ГМО лобито в България е подкрепено и от цялостната липса на познания в областта на биотехнологиите на правителството и на обществото. Усилията да се обърне тази тенденция са още повече затруднени от факта, че възгледите за ГМО станаха по-негативни през последните години, отчасти поради неблагоприятни отразяване в пресата, според АБИ. Освен това, много хора вярват, че България ще спечели повече икономически от разработване на ниша в сектора на биопродуктите. Те твърдят, че този сектор трябва да бъде сред най-важните приоритет на страната, защото търсенето на пазара на ЕС на биологични продукти ще надхвърли търсенето на генно модифицирани продукти, поради всеизвестния факт, че държавите-членки на ЕС са твърдо против ГМО. Въпреки това, Атанасов ни каза, че четири члена на закона са в противоречие със законодателството на ЕС и може да се наложи да бъдат изменени след като България се присъедини към ЕС.
--------------------------------------------- -
КЪДЕ В БЪЛГАРИЯ ИМА БЪДЕЩЕ ЗА БИОТЕХНОЛОГИИ
--------------------------------------------- -
7. (SBU) В България има редица култури, които биха могли да извлекат голяма полза от използването на биотехнологии. Една от тях е памукът, на който България е нетен вносител. Местната памучна индустрия не би оцеляла без използването на ГМО, защото отрасълът е твърде трудоемък и скъп за да могат производителите да излязат на печалба. Същото се отнася и за рапицата, чийто настоящи сортове дават твърде нисък добив и са чувствителни към ниските зимни температури в България. Рапицата е особено привлекателна и като потенциален източник на био-дизелово гориво. Най-голямото предимство на тези две култури се крие във факта, че те не са хранителни продукти, което може да ги направи по-приемливи и привлекателни като потенциални генно модифицирани продукти. По същия начин ерозията, устойчивите дървета и храсти могат да помогнат за предотвратяване на наводнения, които причиниха щети за милиони долари миналата година.
-------
КОМЕНТАР
-------
8. (SBU) Най-добрият начин да се промени ограничаващият закон за ГМО, според Атанасов, ще бъде да се принуди Джевдет Чакъров, министър на околната среда, да формира в крайна сметка въпросната Комисия по биологична безопасност. След това Комисията, която се очаква да бъде съставена от учени, може да започне по-информиран дебат относно предимствата и недостатъците на ГМО. Атанасов, обаче, е скептичен, че нещо ще се случи на този фронт преди присъединяването на България към ЕС (очаквано през януари 2007 г.). В момента, заедно с поддръжниците си, той разработва стратегия за формиране на политическо-научна лоби група, която да окаже натиск върху парламента за изменение на закона. С подкрепата на заместник-министъра на земеделието Светла Бъчварова, те са изпратили писмо до Европейската комисия с питане дали българският закон е в съответствие със законодателството на ЕС. Атанасов смята, че България може да бъде санкционирана, ако се докаже, че законът не съвпада с политиката на ЕС, което може да се превърне в тоягата необходима на поддръжниците на ГМО тук за да убедят правителството да преразгледа закона. Ние ще продължим да работим с местни поддръжници на биотехнологиите за отваряне на пазара и ще търсим възможности за генно модифицирани продукти. Край на коментара
КАРАГИАНИС
|