trayko.asenov
|
|
« on: March 28, 2015, 09:15:21 AM » |
|
Интересен въпрос възникна, четейки една книга за родопските овчари, в която се говори за юруците и за техните кучета. Как са изглеждали? От Азия ли са си ги довели? Тук ли са се претопили от кучетата по нашите земи? Вие мисли ли сте по-този въпрос?
|
|
|
Logged
|
"Да бъдеш себе си в свят, който постоянно се опитва да те направи нещо друго, е най-голямото постижение."
Ралф Уолдо Емерсън
|
|
|
Ariman
|
|
« Reply #1 on: March 30, 2015, 13:39:04 PM » |
|
А ти по въпроса, че нямаме нито една тлъстоопашата порода овце?
|
|
|
Logged
|
Страхът прави вълка да изглежда по - голям...
|
|
|
trayko.asenov
|
|
« Reply #2 on: March 30, 2015, 15:24:05 PM » |
|
Логично, ще рече, че тук на място са се уреждали, както с овце, така и с кучето.
|
|
|
Logged
|
"Да бъдеш себе си в свят, който постоянно се опитва да те направи нещо друго, е най-голямото постижение."
Ралф Уолдо Емерсън
|
|
|
Ariman
|
|
« Reply #3 on: March 30, 2015, 16:05:39 PM » |
|
Преди всичко трябва да сме наясно, че "юруци" далеч не е са романтично представяните андаолски овчари номади, само. На територията на Османската империя, юруците се оказват конгломерат от хора с различен етнически произход, обединени от принадлежността към една религия, от еднаквите си задължения към държавата. До колкото помня проучвания на пълните описи на юруците разкрива, че те не са нито многобройни, нито са само пришълци — номади. Може да се каже, че в юрушките групи само началото е юрушко, а нататък те били поддържани и растели благодарение на зачисляването в тях на ислямизирано местно християнско население или на освободени военнопленници роби.Османската асимилаторска политика, иначе казано.
А относно породите - автохтонната порода си е автохтонна, сиреч породи създадени при полупостинния, екстремен климат на малоазийския полуостров, не виреят в пълнотата си при умереноконтиненталния балкански такъв.
|
|
|
Logged
|
Страхът прави вълка да изглежда по - голям...
|
|
|
trayko.asenov
|
|
« Reply #4 on: March 30, 2015, 16:15:07 PM » |
|
Това четох и аз, че са били за не дълъг период от време в Родопите, че основната им цел не е била да отглеждат овце. Както каза и ти, разраствали са, като са взимали жени от други народи. В конкретният случай - родопчанки. Но също забелязах, че не са се задържали дълго в планината, може би около 200 години, след което са продали планината на местните овчари и чорбаджии. Въпросът ми възникна защото пише, че със стада им вървели пастирски кучета.
|
|
|
Logged
|
"Да бъдеш себе си в свят, който постоянно се опитва да те направи нещо друго, е най-голямото постижение."
Ралф Уолдо Емерсън
|
|
|
Habits
|
|
« Reply #5 on: March 30, 2015, 16:48:31 PM » |
|
Трайко, коя е книгата, ако не е тайна разбира се?
|
|
|
Logged
|
"За величието на една нация и моралния и прогрес може да се съди по отношението й към животните" - Махатма Ганди
|
|
|
trayko.asenov
|
|
« Reply #6 on: March 30, 2015, 18:44:43 PM » |
|
"Овньо льо вакал каматан" от Тодор Коруев
|
|
|
Logged
|
"Да бъдеш себе си в свят, който постоянно се опитва да те направи нещо друго, е най-голямото постижение."
Ралф Уолдо Емерсън
|
|
|
Habits
|
|
« Reply #7 on: April 02, 2015, 11:35:20 AM » |
|
Днес ми я доставиха, при първа възможност я започвам!
|
|
|
Logged
|
"За величието на една нация и моралния и прогрес може да се съди по отношението й към животните" - Махатма Ганди
|
|
|
trayko.asenov
|
|
« Reply #8 on: April 02, 2015, 14:12:51 PM » |
|
Ей ти пък! Да беше казал щях да ти я дам да я прочетеш ...
|
|
|
Logged
|
"Да бъдеш себе си в свят, който постоянно се опитва да те направи нещо друго, е най-голямото постижение."
Ралф Уолдо Емерсън
|
|
|
Habits
|
|
« Reply #9 on: April 02, 2015, 15:34:41 PM » |
|
Е, няма лошо да си я имам. Струва ми се интересна книжка.
|
|
|
Logged
|
"За величието на една нация и моралния и прогрес може да се съди по отношението й към животните" - Махатма Ганди
|
|
|
говедар
|
|
« Reply #10 on: April 28, 2015, 23:54:46 PM » |
|
Ето какво аз знам за юруците. Когато юруците дошли сефте от тая страна на морето , овцете им за една година прокуцали и измряли. Щом пукнела някоя краста те я взимали и я хвърляли пред някой невернически дом . И те били длъжни да им я платът или дадът друга. Така си изменили овцете. Юруците не са плащали ресим , но са имали задължение да дават определен брой овце и коне в Истамбул а също и " дарения " към някои джамии в Одрин и Истамбул. Конете освен че им носели багажа , зимата като ровели снега да пасът откривали паша и за овцете. Постепено виждайки че трупат богатство към тях се присъединили и други правоверни ,а даже и неверници. Юрушките аги забогатяли и спряли да скитат с овцете , а пращали аргате и чираци . Това траяло до една от австрииските войни . Султана върнал аскера назад без да е взел ямма от противника и еничарите , анадолците , арапите и мисирците ограбили де що има по пътя си назад. От това юруците претърпели голям зарар , защото ония грабели без да гледат вяра и език. Малко след това претърпели втори още по голям. Татарския хан дошъл с безброй гладни татари да вземе османския престол. Повече не успяли да се съвземат, продали де що им останало и се остановили в Одрин и Истамбул. За кучетата съм слушал че били черни , средно рошави , средни на ръст ,та даже по скоро дребни .
|
|
|
Logged
|
|
|
|
|